Poland's leaders caught up in battle for airwaves

Poland's leaders caught up in battle for airwaves
Poland's leaders caught up in battle for airwaves

We show you our most important and recent visitors news details Poland's leaders caught up in battle for airwaves in the following article

Hind Al Soulia - Riyadh - WARSAW — Outside Poland's main evening news studio there's a row of police stationed for protection.

The entire building of public broadcaster TVP is surrounded by metal barriers and more police officers, shivering in the snow.

There is a battle over control of the airwaves here that is dramatic in itself.

But it's also part of a much broader power struggle that began when elections last autumn ended eight years of populist rule.

"It's quite stressful. It's crazy!" TVP news presenter Zbigniew Luczynski admits as he heads past the police to go on air, a bundle of scripts in one hand.

"But our mission is very important to us: to tell the truth - and be objective."

When Donald Tusk ran for election late last year, his coalition promised to restore balance to the media and stop funding a "factory of lies and hatred".

Under the previous right-wing government, public TV and radio channels had become fiercely partisan - some say dangerously so.

So in December, the new culture minister sacked TVP top management and the 24-hour news channel was knocked off air.

The backlash was immediate.

Senior opposition figures denounced an illegal takeover and laid siege to TVP offices. They overwhelmed security to burst into the lobby and stage a sit-in.

A rival management team later entered the main news building in the city centre.

When we went behind the scenes at TVP last week the protesters had gone from reception. But the police, constant ID checks, and the nerves remained.

With news HQ still occupied, the journalists had moved into TVP's main studios building, primarily used for entertainment programmes.

Teams were researching, writing and editing wherever they found space, including in a former bathroom with taps poking from the tiled walls.

The 24-hour channel, TVP Info, is back on air, but it's broadcasting from little more than a broom cupboard.

The flagship evening news show has also returned.

To mark the break, Wiadomosci was rebranded as 19:30 - the first name change in its history.

The old team have gone, led by the famous "faces". Only the technicians remain. "Still here, like the cockroaches," as one of them joked.

"We wanted to change everything, starting with the language. Because for the last eight years it has been the language of hate, of exclusion," Pawel Pluska, the new editor of 19:30 explained.

"I want to show that this is a television that is open to everyone and all views will be presented here - and they are."

On screen behind him during an editorial meeting were images from an opposition protest the previous night in Warsaw. TVP sent teams to cover it, keen to show their impartiality in action.

The rally was called by former ruling party Law and Justice (PiS) in defence of "free media" and against the actions of the coalition government.

"There is no more democracy," one of the protesters, Jacek, told me bluntly. "They break the rules. They have their own rules."

Many of the chants were crude and fiercely anti-Donald Tusk, portraying the prime minister as a "traitor" and a supposed German "agent".

They're the kind of slurs state TV has been pumping out for years and a reminder of why the government moved so quickly to shut it down.

They're also a reminder of how polarized Poland has become.

Many protesters carried portraits of two former MPs, imprisoned this month for abuse of power.

The men are now paraded as heroic "political prisoners" by PiS supporters and are openly backed by Poland's president, Andrzej Duda.

Their detention, after seeking refuge in the presidential palace, was a moment of political theatre.

There's likely to be more to come.

Donald Tusk has promised to unravel controversial reforms to the judiciary that the EU says politicized Polish courts.

But when the justice ministry sacked a national prosecutor appointed by PiS, Poland's top court - the Constitutional Tribunal - promptly ordered him reinstated.

Marching with the protesters in central Warsaw, opposition PiS MP Arkadiusz Mularczyk claimed the takeover of TVP was "the way to tyranny" in Poland.

He swerved the point that public media - funded by people's taxes - had been a PiS party mouthpiece for the past eight years.

"Ninety percent of media in Poland are biased. They support the liberal government party," Mularczyk argued, referring to commercial channels.

The Helsinki Foundation for Human Rights had noted its own "serious concerns" about the government's methods.

At the same time, it stressed that the public channels had become a propaganda tool and the home of hate speech.

The government eventually put them into liquidation, to allow for total restructuring.

"We chose the right path. There were no cleaner solutions ... I think that what we are doing is very clean and responsible," Deputy Prime Minister Krzysztof Gawkowski insisted, when I challenged him on the methods the coalition had used.

"The problem is that we've not had public media for eight years. It was Party TV, financed by all citizens. We just want the public media to be independent."

Inside the police cordon, that's also what the new recruits to TVP say they want.

But Pawel Pluska admits most PiS politicians refuse to talk directly to his journalists, considering them "usurpers".

Several people told me a TVP cameraman had been punched at the opposition protest for a "free" media.

"There's a lot of hatred," and a lot of tears, reporter Blanka Dzugaj confides.

She's been called a "swine" on social media and a government propagandist.

"It's emotionally difficult, because we're trying to do something really good and important, and we hear something like this."

The abuse and chaos haven't put her off her hope of creating an "entirely new Polish TV". She calls that "the most important thing in journalism".

Some of the right-wing audience has already switched to Republika, a little-watched channel that's now seen a surge in viewing figures.

But TVP remains the main source of news for around a third of all Poles.

For those who stay watching, the new team hope their approach can begin to heal the rift.

"The audience has stopped hearing that voice every day saying 'Tusk is German' or that everyone else wants to devour, destroy and dismantle Poland," editor Pawel Pluska explains his thinking.

"Everyone has their views, but we don't have to fight." — BBC


These were the details of the news Poland's leaders caught up in battle for airwaves for this day. We hope that we have succeeded by giving you the full details and information. To follow all our news, you can subscribe to the alerts system or to one of our different systems to provide you with all that is new.

It is also worth noting that the original news has been published and is available at Saudi Gazette and the editorial team at AlKhaleej Today has confirmed it and it has been modified, and it may have been completely transferred or quoted from it and you can read and follow this news from its main source.

NEXT Top French university loses funding over pro-Palestinian protests

Author Information

I am Joshua Kelly and I focus on breaking news stories and ensuring we (“Al-KhaleejToday.NET”) offer timely reporting on some of the most recent stories released through market wires about “Services” sector. I have formerly spent over 3 years as a trader in U.S. Stock Market and is now semi-stepped down. I work on a full time basis for Al-KhaleejToday.NET specializing in quicker moving active shares with a short term view on investment opportunities and trends. Address: 838 Emily Drive Hampton, SC 29924, USA Phone: (+1) 803-887-5567 Email: [email protected]